czwartek, 24 lipca 2014

382. Domowy chleb z ostropestem i koktajl z owoców leśnych

Wczoraj z rana poszłam uzupełnić braki malin, jagód, czereśni.
Po kilku godzinach wrócił tato z pracy z siatką malin, borówek i truskawek.
Biedny, chory, na antybiotyku na chwilę do pracy pojechał i jeszcze mi takie skarby przywiózł :*
Zapasy na zimę mam więc już prawie zrobione, 
a w jaki jeszcze sposób można wykorzystać tyle owoców? A no robiąc koktajl. 
Gardło już mnie nie boli, więc wypicie szklanki zimnego koktajlu sprawiło mi ogromną przyjemność (pomińmy fakt, ze codziennie i tak lody jadłam ;P )
 
I znów upiekłam chleb...
Domowe pieczywo zepchnęło inne wypieki, zwłaszcza te słodkie na dalszy plan. 
Bo w końcu ile można grzać w taki upał, a na deser można przecież lody zjeść :D

Piekłam już chleb z ostropestem, ale z innego przepisu, wiec podaję niżej przepis na ten :)
Domyślam się, że podczas pieczenia ostropest zapewne traci część swoich magicznych mocy, o których możecie przeczytać w TYM poście, jednak rozgryzanie tych ziaren dodanych w całości sprawia mi nie lada frajdę ;D





Koktajl mleczny malina- jagoda- maca
Chleb pszenno-żytni z ostropestem z twarożkiem, awokado, miodem gryczanym, gorzką czeko./słonecznikiem

Koktajl:

3/4 szklanki jagód
3/4 szklanki malin
200 ml mleka
Łyżka mleka w proszku
Łyżeczka maca

Owoce mrozimy przez noc. Rano wkładamy do kielicha blendera, dodajemy mleko,
mleko w proszku, macę i blendujemy. Podajemy od razu.




 Pszenno- żytni chleb z ostropestem

Przepis:
(keksówka 10x30cm)

200g mąki żytniej*
180g mąki pszennej
120g mąki pszennej razowej
Łyżeczka cukru trzcinowego
2 łyżeczki soli
310 ml ciepłej wody
20g świeżych drożdży
2 łyżki oleju rzepakowego
4 czubate łyżki ostropestu plamistego

*ja mam typ 2000, zazwyczaj piekłam na niższym typie, dlatego daję stosunkowo dużo mąki pszennej czystej



Połowę mąki pszennej, cukier, drożdże i połowę wody mieszamy w miseczce i odstawiamy przykrytą na 15 minut.
Do miski przesiewamy mąki, sól, dodajemy wodę z olejem i rozczyn.
Wyrabiamy do połączenia składników na najniższych obrotach miksera i 6 minut na najwyższych dodając pod koniec ostropest, po czym przekładamy na blat i wyrabiamy 3 minuty.
Posypujemy mąką, przykrywamy wilgotną ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na pół godziny. Po tym czasie ponownie wyrabiamy, formujemy rulon i wkładamy do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia.
Nacinamy, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 25 minut.
Pieczemy w 200 stopniach przez 45 minut. wyjmujemy z formy, studzimy na kracie.
Kroimy dopiero gdy całkowicie wystygnie.


Pytania?
Letnie Orzeźwienie 2014
Pam.

19 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wpis. :)))

    Pozdrawiam

    nutkaciszy.blogspot.com
    truskawkowa-fiesta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Wypasione śniadanie ;3 Robisz najładniejsze chlebki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Blogosferę ogarnęło domowe wypiekanie :D Chwali się :) Pięknie wyszedł Tobie ten chleb :) a śniadanie to śniadanie mistrzów :D Koktajl idealny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Domowe pieczywo to jest to :) Widze że mam konkurencje;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Domowy chleb i do tego z takimi dodatkami - raj na ziemi! :) Koktajl wypiłabym w mgnieniu oka :P

    OdpowiedzUsuń
  6. sama już robię zapasy na zimę :) trzeba porządnie zapełnić lodówkę! a ten twój tata jest genialny, widać, że dla Ciebie wszystko ;)
    tak apetycznie wyglądają te kanapki z awokado, że dziś już naprawdę muszę je gdzieś zdobyć :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam awokado na kanapkach :) A z takim chlebem to już w ogóle musiało być przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeeeej jak miło ze strony taty :)
    Lody dobre zdecydowanie na wszystko! :D
    Domowe pieczywo... Aj, zazdroszczę. Mój piekarnik nie jest w stanie podołać takim wyzwaniom, a i ja mam dwie lewe ręce w tych sprawach :P

    OdpowiedzUsuń
  9. O, w styczniu i lutym też baaardzo często jadałem lody ;D
    Tatę masz godnego pozazdroszczenia, dlatego zazdroszczę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Awokado z miodem? Jeszcze nie próbowałam takiego połączenia, ciekawe jak smakuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele tracisz, szybko nadrabiaj i to koniecznie ze słonecznikiem ;D

      Usuń
  11. Jej ten chlebek wygląda jak od doświadczonego piekarza , na serio ale jest zdrowszy ;)
    Twoimi koktajlami to już zawsze będę się zachwycać ;D
    A takiego wspaniałego taty to ja ci zazdroszczę i to bardzo ..

    OdpowiedzUsuń
  12. Kochanego masz tego tatusia! Jeszcze truskawki Ci załatwił? Jacie kręce! ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kolejny genialny chleb! Za każdym razem jak pieczesz nowy powinnaś pakować mi do koperty i przesyłać priorytetem. Od samego patrzenia na takie pyszności przecież człowiek się nie naje :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przepiękny jest ten chlebek ! Narobiłaś mi takiej ochoty, że w weekend jakieś pieczywo muszę zmajstrować koniecznie :) Kanapeczki boskie ale jeszcze wpakowałabym tam camembert :P Zapasy owoców są dobre w każdych ilościach !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też pomyślałam o camembercie, ale nie mogłam wpakować czegoś, czego nie mam xD

      Usuń
  15. Pam Słońce, ten koktajl to ja mam pytanko :D Mrozone owoce ok, mleko i to aż 200ml i mimo to jest taki gęsty? czy to tylko i wylacznie zasluga tego mleka w proszku ? wooooow

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Był tak gęsty, ze musiałam partiami blendować :P Mrożone owoce tak działają. Bez mleka w proszku spokojnie możesz robić, mi chodziło o jego posmak :) No i szczerze mówiąc owoców było ciut więcej niż łącznie 1 i 1/2 szklanki ;-P

      Usuń